Forumindex benno.se
KALMAR

Vanliga frćgorVanliga frćgor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Debatt för att lösa "bortarese-krisen"

Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> # Supporterunionen
Föregćende ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Tifo-Per
Roths rökvanor
Roths rökvanor

Registreringsdatum: 30 september 2007

InläggPostat: lör aug 13, 2011 10:21 am    Rubrik: Debatt för att lösa "bortarese-krisen" Svara med citat

Det pratas om Ekonomisk kris i vÀrlden, svÀlt i Afrika och dÄligt vÀder pÄ semestern. Den kris jag tÀnkte debattera/ ta upp kanske inte Àr lika viktig, men ÀndÄ, för oss som gillar att Äka pÄ bortamatch Àr detta ett problem att var varannan resa stÀlls in. Det mÄste finnas en lösning.

Den nya arenan har inneburit minst det dubbla publiksnittet pÀ hemmamatcherna. 11.000 mot MjÀllby Àr overkligt bra(mycket mer imponerande Àn 12.000 mot Dif i premiÀren). intresset kring Ff har aldrig varit större, med undantag för 1975 och 2008. Det Àr grymt tryck pÄ hemmamatcherna mellan 250 och 400 pers i klacken och 101:orna som drar igÄng hela lÄngsidan/ stadion. Fantastiska tifon som vi bara har sett pÄ tv frÄn Italien. Intresset att Äka pÄ bortamatch borde vara pÄ topp. KU borde fÄ ihop en buss till, iallafall helgmatcherna. 101:an borde ocksÄ fÄ ihop en buss utan problem.

Flera av Ă„rets planerade bussresor har dessvĂ€rre fĂ„tt stĂ€llas in pga. För fĂ„ anmĂ€la. Hur kommer detta sig? Fullt pĂ„ hemmamatcherna men ingen som vill Ă„ka organiserat till bortamatch. Det mĂ„ste finnas nĂ„gon eller flera orsaker till detta bristande intresse. Är resorna för dyra?, för lĂ„ngt att Ă„ka? Alla har Ă„kasjuka?, för mycket fylla pĂ„ bussarna?

Vi mÄste gÄ till botten med detta och ta reda pÄ varför folk inte Äker pÄ bortsresorna lÀngre. Laget behöver ditt stöd Àven pÄ bortaplan. Det skulle ju bli ett jÀttelyft med nya arenan, nybildade Kalmar unionen.

Det var inte bÀttre förr eller?
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Andreas
Site Admin
Site Admin

Registreringsdatum: 15 januari 2007

InläggPostat: lör aug 13, 2011 11:04 am    Rubrik: Svara med citat

Vi har en eller ett par idéer som vi skall ta tag i nu i veckan. Kan bli ytterligare nÄn resa i Är.
MelleBoy
Lasse Pleijels vÀnsterdoja

Registreringsdatum: 13 april 2007

InläggPostat: lör aug 13, 2011 11:39 am    Rubrik: Svara med citat

Det hÀr nog var nog den bÀsta trÄdstarten du nÄgonsin gjort Tifo-Per...

Jag förstÄr inte varför folk undviker bortamatcher.

Alla ni som avstÄr att Äka pÄ bortamatch, kan ni sÀga ett par ord varför ni skippar det?
Bara för att se om det finns nÄgot som man kan gör bÀttre.

Samtidigt sÄ blir jag sÄ trött pÄ folk som sitter hÀr gnÀller pÄ att det Àr sÄ dÄligt tryck i klacken och att Kalmar FF spelar sÄ fruktansvÀrt dÄlig fotboll.
Åk och stötta ert lag, istĂ€llet för att sitta hĂ€r och gnĂ€lla, spelarna behöver vĂ„rat stöd!
Rydström kom fram till klacken i BorÄs och tackade för stödet, men jag tror att dem skulle uppskatta om det var mer folk som visade sig pÄ bortasektionen.

Imorgon rullar en bil frÄn Kalmar och en bil frÄn Oslo, för att stötta vÄra hjÀltar!
SloanScott
S-A LernÄ-kopia
S-A LernÄ-kopia

Registreringsdatum: 03 maj 2007

InläggPostat: lör aug 13, 2011 2:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Tillhör dem som Äker pÄ en och annan bortamatch per sÀsong. Pga familj, arbete mm sÄ finns inte förutsÀttningar för fler resor. Skulle tro att vi Àr rÀtt mÄnga som Àr i samma situation.

Personligen tror jag att det bÀsta vore att storsatsa pÄ ett mindre antal bortaresor per Är. En annan nyckelfaktor Àr att ordna tillfÀllen dÀr supportrar till KFF kan trÀffas och umgÄs. 101 bokade exempelvis en del av Harrys kÀllare nÀr KFF spelade mot HBK och ca 70 pers kom. Var dÀr och trÀffade mÄnga nya bekantskaper som jag förmodligen aldrig skulle pratat med annars. Mer eller mindre samtliga trÀffar man numera alltid pÄ gfa och vissa har man börjat umgÄs med. Tror att det skulle gynna supporterkulturen i Kalmar om man försöker satsa pÄ liknande evenemang som ett komplement till bortaresorna.
Till överst pć sidan
Gabriel
Brune Tavell
Brune Tavell

Registreringsdatum: 08 augusti 2010

InläggPostat: sön aug 14, 2011 6:17 am    Rubrik: Svara med citat

det kÀnns som inte vÀlkomnande att följa med. Det kÀnns, kanske inte Àr sÄ, som att det Àr en "exklusiv" grupp som Äker pÄ bortamatcherna, ett slutet sÀllskap likt de kompisgrupperingar som förekom pÄ mellanstadiet. Skulle mycket vÀl kunna hÀnga med pÄ en bortaresa, men skulle behöva dra ihop ett gÀng kompisar som hÀnger med för att det skulle kÀnnas roligt och bekvÀmt rent socialt.

sen vet jag ej om sĂ„ Ă€r fallet, men har fĂ„tt uppfattningen av att det Ă€r mycket fylla. Även om jag sjĂ€lv kan uppskatta en öl eller tvĂ„ har jag ingen lust att sitta i en buss 8 timmar en söndag med folk som kan skulle hoppat den dĂ€r sista ölen. Detta sista Ă€r dock fördomar, var vĂ€nlig och berĂ€tta om jag har fel!
Till överst pć sidan
Andreas
Site Admin
Site Admin

Registreringsdatum: 15 januari 2007

InläggPostat: sön aug 14, 2011 7:48 am    Rubrik: Svara med citat

Jag förstÄr att kÀnslan om att vara "utanför" eller att det Àr en "exklusiv grupp" som Äker kan göra att man drar sig för att Äka med pÄ resorna. Det blir lÀtt sÄ nÀr det Àr samma folk som Äker pÄ nÀstan alla matcher, man lÀr kÀnna varandra dÄ. Men samtidigt sÄ Àr det ju inte svÄrt att göra nÄgot Ät det, det rÀcker med att man frÄgar nÄnting i stil med: "Vad tror ni om matchen idag dÄ?", för att fÄ igÄng en diskussion.

AngÄende fyllan kan jag hÄlla med dig, men det Àr lÄngt ifrÄn alla som Àr stupfulla. Man behöver ju inte sitta precis vid dom personerna i sÄ fall.

Tusen tack för att ni kommer med Äsikter iaf, vi tar till oss allt!
Gobur

Registreringsdatum: 19 februari 2007

InläggPostat: sön aug 14, 2011 8:14 am    Rubrik: Svara med citat

Andreas skrev:
Jag förstÄr att kÀnslan om att vara "utanför" eller att det Àr en "exklusiv grupp" som Äker kan göra att man drar sig för att Äka med pÄ resorna. Det blir lÀtt sÄ nÀr det Àr samma folk som Äker pÄ nÀstan alla matcher, man lÀr kÀnna varandra dÄ. Men samtidigt sÄ Àr det ju inte svÄrt att göra nÄgot Ät det, det rÀcker med att man frÄgar nÄnting i stil med: "Vad tror ni om matchen idag dÄ?", för att fÄ igÄng en diskussion.

AngÄende fyllan kan jag hÄlla med dig, men det Àr lÄngt ifrÄn alla som Àr stupfulla. Man behöver ju inte sitta precis vid dom personerna i sÄ fall.

Tusen tack för att ni kommer med Äsikter iaf, vi tar till oss allt!

Det kan ju vara svÄrt att veta vilka som blir lite för glada i hatten om man inte har rest ett par gÄnger, men som grundregel kan man vÀl ha att lÀngst bak i bussen Àr vÀl dumt att sitta om man vill undvika fylla.

Sen kan man ju diskutera vad som menas med fylla... Àr det nÀr man druckit en öl eller nÀr man ligger och spyr pÄ toaletten??? (Jag vet, det var tvÄ ytterligheter, men det för att spetsa till det hela lite.)

Att komma in i gruppen och kÀnna sig som en i gÀnget handlar ju mycket om hur man Àr sjÀlv. Ingen kommer ju bita huvudet av dig för att du börjar prata med nÄgon.

Om man hör nÄgra som diskuterar nÄgot som du tycker Àr intressant sÄ kommer ingen slÄ dig i huvudet för att du kommenterar det som de diskuterar.

Samma sociala regler som gÀller i övriga samhÀllet, gÀller ju hÀr... man fÄr vÀl se det som att du gÄr pÄ en fest dÀr du bara kÀnner den som har festen... hur agerar du dÄ???
Till överst pć sidan
Hoppa

Registreringsdatum: 16 januari 2007

InläggPostat: sön aug 14, 2011 9:02 am    Rubrik: Svara med citat

Saken Àr den att vi har valt att sattsa pÄ nÄgra fÄ speciella matcher under Äret, 5st. de tvÄ första mÄste ses som mycket lyckade dÄ vi fick ivÀg 2 bussar till varje. dÄ gick vi ut och marknadsförde dessa i god tid, minst 2 mÄnader innan samt att folk var taggade inför den nya sÀsongen.

Till matchen borta mot peking valde vi att sattsa pÄ att toksÀnka biljettpriset till endast 150kr och dÄ kom det ivÀg en buss trotts att det var en vardag sÄ det mÄste ses som okej. Vi startade marknadsföringen i god tid och laget tog mycket poÀng.

AlltsÄ 3 lyckade resor dÀr.

Sedan kom AIK och Elfsborg borta.

AIK började vi marknadsföra ca 2 vecka innan match och Elfsborg gick vi ut med ca 2 veckor innan, bara dÀr skiter det ju sig sÄklart. AIK spelades dagen efter en större tillstÀllning pÄ GFA som mÄnga av oss gick pÄ men trotts det sÄ var det 20 bokade. (dock var det mÄnga sthlmsfolk som skulle hem sÄ den resan Àr en flopp).
Elfsborgs matchen var det endast 1 som bokat in sig pÄ och det Àr dÄligt men samtidigt var det mycket skit runt laget och KFF sÄ suget var helt enkelt inte sÄ stort.

Jag tycker att det Àr lite vÀl tidigt att se fan pÄ vÀggen ang. bussresorna. vissa gÄr vissa gÄr inte, men det finns mer att göra för att locka fler sÄklart.

Det dÀr Àr bara en förklaring av lÀget, det tar inte ifrÄn det faktum att det Àr svÄrt att fylla en buss. det Àr nÄgot som vi alla mÄste bidra till.

Det som dock har hĂ€nt det senaste Ă„ret Ă€r att vi har blivit fĂ€rre pĂ„ bortastĂ„ vid större samligar, t.ex. var vi inte sĂ„ mĂ„nga i Norrköping och i HĂ€llevik, dĂ€remot har vi varit fler pĂ„ vissa andra matcher som t.ex. i Örebro.

FortsÀtt komma med idéer om hur vi ska bli fler i bussarna och pÄ bortastÄ.
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Tifo-Per
Roths rökvanor
Roths rökvanor

Registreringsdatum: 30 september 2007

InläggPostat: sön aug 14, 2011 6:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag lÀste pÄ 101:ans Facebook sida för nÄgon dag sedan och dÀr kan man lÀsa:
"vem bokar bord pÄ Harrys?" gissar att de menar Harrys i kalmar...
"fasen nu har det inte varit En match pÄ GFA pÄ evighter"

Inte ett knyst om bortamatcher... 101 Àr ett mycket bra intiativ av Skeppet o Co. PÄ hemmamatcherna. Men var Àr ni pÄ bortaplan grabbar?

Borde inte 101 kunna ha folk som
organiserar bussresor bland sitt folk? Tifohinkar i all Àra men ett bortareseblock som cirkulerade bÄde pÄ lÄngsidan och i klacken kanske skulle funka?
Till överst pć sidan
Gabriel
Brune Tavell
Brune Tavell

Registreringsdatum: 08 augusti 2010

InläggPostat: sön aug 14, 2011 11:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Àr för dem som undrar en utÄtriktad social varelse, Àr dock inte alla som Àr det... Men hÄller absolut med er, sjÀlvklart mÄste man ta egna initiativ. Men tycker ÀndÄ att det Àr vÀrt att nÀmna att upplevelsen av situationen Àr att det Àr en exklusiv grupp, bÀsta vore med en utstrÀckt hand frÄn bÄda hÄll. JÀttebra trÄd!

Har inga problem med folk som tar en, tvÄ eller tre öl. Men skulle nog ha svÄrt för folket lÀngst bak i bussen, om nu mina fördomar Àr sanna. Riv dem gÀrna.
Till överst pć sidan
langen
Sven-Erik polis
Sven-Erik polis

Registreringsdatum: 20 december 2008

InläggPostat: mćn aug 15, 2011 12:12 am    Rubrik: Svara med citat

Gabriel skrev:
Àr för dem som undrar en utÄtriktad social varelse, Àr dock inte alla som Àr det... Men hÄller absolut med er, sjÀlvklart mÄste man ta egna initiativ. Men tycker ÀndÄ att det Àr vÀrt att nÀmna att upplevelsen av situationen Àr att det Àr en exklusiv grupp, bÀsta vore med en utstrÀckt hand frÄn bÄda hÄll. JÀttebra trÄd!

Har inga problem med folk som tar en, tvÄ eller tre öl. Men skulle nog ha svÄrt för folket lÀngst bak i bussen, om nu mina fördomar Àr sanna. Riv dem gÀrna.

visst finns det fylla pÄ bussarna, men vi har ju haft försök med en lugn och en "pubbuss" och de flesta vÀljer ÀndÄ att Äka med pubbussen, och de som varit absolut fullast pÄ dessa resor Àr faktiskt en del "utomstÄende" som du kallar det som oxÄ Äkt med lugnbussen.........vi kan ju aldrig styra vem som dricker och inte dricker de flesta Àr iaf pÄ en hyffsad glad nivÄ.

föreslÄ gÀrna hur vi ska göra för att fÄ ihop en "familjebuss" försök har gjorts för att korta restider med direktbussar till arenan osv, men det finns aldrig tillrÀckligt intresse för att Äka pÄ en sÄdan resa.

eftersom det finns sÄn misstro att Äka pÄ bussresorna sÄ tror jag det enda sÀttet att fÄ igÄng nÄn slags familjebussar Àr att FF Àr med pÄ att ta emot anmÀlningar pÄ kansliet och kanske skicka med nÄn representant för föreningen pÄ de bussarna.

mvh
Peter KFFSU
Till överst pć sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> # Supporterunionen Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara pć inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet